• Rasmus Hoffensetz

Brug workshops og lær om, hvad dine medarbejdere egentlig ved, føler og drømmer om!

Opdateret: mar. 14

Hvad er generative sessions?


De fleste kender nok til interviews og observationer, som hjælper os med at finde ud af hvad en person siger og gør, men med generative sessions finder vi også frem til, hvad personerne ved, føler og drømmer om. Og så er det, at bruger vi deres inderste tanker og holdninger og udvikler en ide, et koncept, en service eller et produkt som giver mening. Det er den såkaldte ‘tavse viden’ vi finder frem til i generative sessions. Formålet ved genereative sessions frem for interviews og observationer er at holde en workshop, hvor man i fællesskab frembringer det der i sidste ende bliver til en ny eller forbedret ide, service, produkt eller ydelse.


Men hvordan gør vi så det rent praktisk?


Svaret ligger i at bruge generative tools, som for eksempel: billeder, legoklodser, dukker, symboler eller skrevne ord. Generative tools er værktøjer som vi bruger til at få et fælles sprog mellem workshoppens deltagere, så idéer kan deles visuelt og direkte til hinanden. Kun fantasien sætter grænser for hvad der kan bruges som værktøjer i en workshop. I vores arbejdslyst workshop arbejder vi eksempelvis primært med papir og blyant, hvor der skrives, tegnes og markeres med symboler og tegn.



Vidensniveauer gennem metoderne: interviews, observationer og generative sessions. Læs mere i Convivial Toolbox - Generative research for the front end of design. af Sanders & Stappers

Et godt sted at bruge værktøjerne er i et designspil under en workshop.


Et eksempel på et designspil der gør brug af generative tools:


I vores arbejdslyst workshop gør vi blandt andet brug af designspillet forced analogy. Hvis du vil læse om flere designspil, jeg vil anbefaler jeg at læse bogen Gamestorming - A playbook for innovators, Rulebreakers & Changemakers af Grey, Brown og Macanufo.


Forced analogy:


Tid: 10-15 min

Er god til: 1-10 spillere

Formål: At bryde isen og åbne op for deltagernes kreativitet, involvering og tankegang.

Du skal bruge: Billedkort (kan laves selv af kreative sjæle), stopur og en facilitator.



Billedkort til Forced analogy

Regler:

  • Deltagerne sidder omkring et bord med en bunke billedkort i midten.

  • Alle deltagere vælger et kort fra bunken. Kortene har et tilfældigt objekt, ting, person eller dyr skrevet/tegnet derpå.

  • Alle deltagere får et par minutter og skriver egenskaber om tingen på kortet

  • Derefter gives kortene til venstre sidemand.

  • På skift skal hver deltager - nu med nyt kort - associere kortet og de tilknyttede egenskaber med et opstillet tema/problem.

Nu er deltagerne klar til at tænke i nye retninger og gå videre i designprocessen, hvor de får gode idéer til at udvikle processer, ydelser og i vores tilfælde arbejdslyst.

Læs om hvordan workshop kan bruges som metode til at fremme arbejdslyst.


I vores arbejdslyst workshop er temaet i 'forced analogy' for eksempel et spørgsmål om, hvad god arbejdslyst er for deltagerne. Her er et naturligt næste skridt at lave en kort brainstorm ud fra de temaer og idéer der kommer på banen.


Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til brugen af generative sessions og designspil eller for at høre om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at fremme arbejdslyst.


#Godarbejdslyst #workshop #designspil


De venligste hilsner

Rasmus Hoffensetz


Fn_verdensmål_8.gif

FØLG OS

KONTAKT

© 2019 af Hoffensetz & Halvorsen. CVR: 40392025