• Mads Rune Holdgaard Halvorsen

Arbejdslyst - dit udbytte

Opdateret: maj 29



Hvad får du helt konkret ud af det, når dine medarbejdere oplever god arbejdslyst?


Det vil jeg svare på lige her.


Arbejdslyst crashcourse: når du er motiveret for og ser frem til dit arbejde, så oplever du god arbejdslyst. Når vi skal have tal på arbejdslysten, bruger vi GAIS, som måler flere variabler på en skala fra 0 - 100. Dejligt og konkret. Landsgennemsnittet for arbejdslyst er på 75 i 2020.


Sygedage


Der er en tydelig forbindelse mellem et lavt antal sygedage og høj arbejdslyst, og her er der penge at spare. Lad mig give dig et eksempel:


Forestil dig, at du har en virksomhed med 50 medarbejdere, som hver får en lønpose på 350.000,- kroner. Så har du lønudgifter på 17.500.000 kroner årligt. Og det er uden at indregne forsikringer, administration og så videre.


Hvis medarbejderne er syge eller fraværende lidt over gennemsnitligt, lad os sige 5% af arbejdsdagene, så svarer det til 875.000,- lønkroner, som du ikke får noget for. Falder antallet af sygedage til 3 % - lidt under gennemsnittet - bliver det til 525.000,- kr.


Det betyder at du sparer 350.000,- kr. årligt på at dine medarbejdere kommer på arbejde og yder det, de får løn for. Og her har jeg ikke engang medregnet løn til vikarer.


Hvad siger arbejdslyst undersøgelserne så?


I løbet af en periode på 6 måneder havde dem med en arbejdslyst som lå 5 point under landsgennemsnittet mindst 5 sygedage mens dem med en gennemsnitlig arbejdslyst havde 3 - 4 sygedage. På et år er det 7 sygedage i stedet for mindst 10. Ud fra ovenstående eksempel på løn og antal ansatte giver et lille ryk i arbejdslysten dig en besparelse på 208.000,- kr.


Det med arbejdslyst begynder at ligne en god investering. Og det bliver faktisk først rigtig spændende nu.



Employer branding - det kan svare sig


Synes du, at du har en ret almindelig arbejdsplads, hvor tingene går godt, i kender hinanden og ledelsen er god nok. Så er arbejdslysten nok også god nok. Og dog sidder en tredjedel og søger jobs hos andre virksomheder! Overvej lige det...


Men hvad nu hvis arbejdslysten går fra at være god nok til at være middel-høj? Ja, så sker der noget spændende. For så falder den procentmæssige andel af medarbejdere, der søger jobs med 9 procentpoint. Ud af 50 medarbejdere er det altså 5 færre medarbejdere, der søger væk. Det er værd at arbejde for, og det gør du med employer branding.


Lad os tage et kig på din employee turnover også kendt som personaleomsætning, for det indikerer med en procent, hvordan du ligger i forhold til at holde på dine medarbejdere. Udregningen kan laves for at gøre status på hele virksomheden, teams, afdelinger, osv.


Udregning ser sådan ud: antal som har forladt virksomhed ( fx. 6) divideret med gennemsnitligt antal ansatte (fx. 50) ganget med 100


Eller: 6 / 50 x 100 = 12%


Hvordan ligger du? Lad os kigge på, hvad det koster at ansætte en ny medarbejder, så kan du selv vurdere, hvordan du ligger.


Lad mig på forhånd sige, at det er dyrt at udskifte medarbejdere.



Du taber produktion

Krosch kurven viser dit produktionstab, når en medarbejder skal skiftes ud.




I første omgang betyder en demotiveret medarbejder, at timer med effektivt arbejde er (stærkt) dalende. Intet uventet i det, men din bundlinje lider.


Derefter er der et tomrum uden arbejdskraft. Det fortsætter indtil du har fundet en ny. Ifølge Randstad tager det 2 - 3 måneder.


Når du har fundet og ansat din nye medarbejder, så går der op mod fire måneder, før han eller hun tjener sig selv hjem. Hvis det da er et godt match.

Så fordi en medarbejder skifter job, fosser der penge ud af din virksomhed.



Vil du bruge mest af din tid eller af dine penge?

Uheldet var jo ude og en af dine medarbejdere har fundet et nyt job. Hvad koster en ny ansættelse så?


Her er punkterne, som et grundigt rekrutteringsfirma gennemgår, når de skal finde din nye medarbejder:

  • Jobanalyse

  • Job- og personbeskrivelse

  • Stillingsopslag

  • Annoncering

  • Søgning

  • 1, 2. og eventuelt 3. jobsamtale

  • Test

  • Analyse

  • Udvælgelse

  • Ansættelseskontrakt

Har du selv tid til at gøre alt det eller vil du betale et rekrutteringsfirma for det?

Ifølge Adecco koster en lagermedarbejder 25.000 - 45.000,- kr og en Salgsdirektør koster 55.000 - 90.000,- kr. Og det er, hvis du rammer rigtigt i første hug. En fejlansættelse af en funktionær koster ifølge Randstad op mod 500.000,- kr.

Det er en altså dyr affære, og det er præcis derfor det er enormt vigtigt at fastholde dine medarbejdere. Det er alt alt for dyrt at lade være.


Tilbage til employee turnover. Hvad nu hvis du - ligesom i eksemplet - skal finde 6 medarbejdere. Fx.5 lagermedarbejdere og en salgsdirektør. Så bliver det i bedste fald 247.500,- kr alene for rekrutteringer.


Lad os så sige, at det er 2 lagermedarbejdere og en salgsdirektør. Så koster det dig 142.500,- kr og du sparer 105.000,- kr. i rekrutteringsudgifter og der er tre færre stillinger, hvor der sammenlagt går måneder uden produktion samt prisen for oplæring og onboarding af nye medarbejdere. Det er tre færre stillinger, hvor krosch-kurven fra før er gældende.


Det kan betale sig.



Hvad med at betale dig fra det?


Vær ærlig.. tænker du: “Kan jeg så ikke bare give mine medarbejdere en pose penge?” Det tror jeg faktisk at du kender svaret på:


Jo, det kan du helt klart.


Og medarbejderne bliver faktisk også mere tilfredse med sit job.


Men det er altså en ret dyr fornøjelse.


Krifa har med en internationalt anerkendt metode fundet frem til, at en person vil være lige så glad for et job med ringere vilkår, hvis pengene følger med.


Jeg går lige til det: Skal en person med en arbejdslyst på 50 (meget lav) betales til at have en arbejdslyst på 75 (landsgennemsnittet, husker du nok), koster det en lønstigning på 150.000,- kr. efter skat pr. medarbejder. Det er mange penge for at opnå noget gennemsnitligt.


Ærligt talt, så tror jeg det er billigere at forbedre din arbejdsplads med en ordentlig employer branding strategi.


Et godt sted, hvor du kan begynde, er, med at finde ud af, hvad der er vigtigst for dine medarbejdere og undersøge om alle er enige om kerneopgaven. Det er i hvert fald dér vi begynder et længerevarende samarbejde.


Læs lige her om, hvordan vi sætter tal på arbejdslysten i din virksomhed og supporterer dig til at skabe god arbejdslyst


#Godarbejdslyst #Talpåarbejdslysten #Employerbranding Hilsen Mads

Fn_verdensmål_8.gif

FØLG OS

KONTAKT

© 2019 af Hoffensetz & Halvorsen. CVR: 40392025