Nordkjær
hvid logo ingen baggrund rektangel (nyes
Nordkjær logo

CASE

NORDKJÆR

INTRODUKTION

Nordkjær går op i innovation, digitalisering og forandringsledelse, og mest af alt er fokus rettet mod kønsdata som vækstdriver. Nordkjær er en enkeltmands virksomhed drevet af Maj-Britt Kjær Sørensen, hvor hun tilbyder rådgivning, foredrag og Master Classes.

Dertil er Maj-Britt på vej med en ny bog der hedder Pink Data - Data om kvinder - om datamangel og muligheder. I denne case hopper vi ind i Nordkjær mens Maj-Britt står overfor et potentielt retningsskift. Skal kønsdata i fokus? 

RESULTATER

I løbet af Kerneværdi Workshoppen kom vi frem til Nordkjærs tre kerneværdier, tilknyttede egenskaber til hver, og brugte dem til at udvikle Why-How-What. Derfra fandt vi frem til Nordkjærs Value Proposition Statement som nu lyder:

“Det er nødvendigt at være ærlig om manglende data og at kombinere ny viden om gender gap, så vi skaber fremdrift uden begrænsninger” eller den alternative udgave: “Det er nødvendigt for væksten, at vi er ærlige om manglende kønsdata, og at vi kombinerer ny viden, så  vi skaber fremdrift uden Gender Gap-Begrænsninger. “. Begge ud fra kerneværdierne: Videnlysten, ærlighed og kreativitet.

Maj-Britt Nordkjær

"Som selvstændig er en af de vigtigste opgaver, at man er i stand til selv at drive ‘værket’ og skabe fremdrift. Til tider kan man føle sig meget alene om den opgave - Ikke at forveksle med ensom. På samme måde, som det giver gode ind-

spark, at have en bestyrelse eller et advisory board hvor man kan tage af stede på strategiseminar, kan en workshop med Hoffensetz & Halvorsen give uvurderlige indspark og give bedre retning på din virksomhed. Det var en del af det, jeg fik med fra min workshop, hvor vi dykkede ned i  kerne-værdierne i min virksomhed."

Maj-Britt Kjær Sørensen

Founder

NORDKJÆR

UDDYBNING AF CASEN

VÆRDI FOR NORDKJÆR

Maj-Britt stod overfor en spændende udfordring, om at skifte retningen i sit koncept, og ønskede derfor at gå sine kerneværdier igennem og se hvordan de matchede den nye vision. Dertil så hun potentiale i at gå Why-How-What og Value Proposition Statement i sømmene med professionelle facilitatorer. 

Med et solidt ‘Why’  er det nemmere at navigere i dagligdagen i forhold til motivation, trivsel og arbejdslyst. Især som selvstændig, men også hvis der kommer ansatte senere. For Maj-Britt kan et ‘why’ fungere som en retningslinje for alt arbejde i virksomheden, når det kommer til identitet, branding, markedsføring, samarbejde med kunder osv. 

Derfor sagde Maj-Britt straks ja til en Kerneværdi Workshop.

KERNEVÆRDI WORKSHOP

Udfordringen lå i at tilpasse vores workshop til én person. Vi besluttede at en af os trådte til som deltager/sparringspartner i workshoppen.

For at at definere Nordkjærs Why-How-What begyndte vi med at kigge på bagkvindens kerneværdier. Vi gik igennem følgende skridt:  

1. Definér kerneværdier – Først reducerede vi 24 mulige kerneværdier til 3 ved at til og fravælge kort med kerneværdierne.

 

2. Åbn kreativiteten - Vi beskrev Nordkjær ud fra kort med  tilfældige objekter - en opgave der virkede fjollet, men lynhurtigt gav resultater. 

 

3. Uddyb kerneværdier  – Gennem brainstorming fandt vi frem til essensen af Maj-Britts kerneværdier, og hun valgte 9 egenskaber der betød mest for hende.  


4. Definer Why-How-What - Ud fra kerneværdier, egenskaber og beskrivelser af virksomheden kunne Maj-Britt i writing sprints og sparring med os udvikle et knivskarpt ’why’ og en præcis value proposition statement. 

nordkjær 1.jpg

Workshoppen tog 1 time og 45 min, og vi begyndte med  at definere tre kerneværdier: ‘Videlysten’, ‘Ærlighed’ og ‘Kreativitet’. Til sidst gentænkte Maj-Britt sit konceptet og udviklede Nordkjærs ‘Why’ samt en konkret Value proposition statement.

FREMTID

I Nordkjær skulle virksomhedens koncept ændres, og derfor var det oplagt at arbejde med kerneværdier og ‘why-how-what’, så hun kom godt videre. Det tager tid at komme i dybden med et value proposition statement, og derfor gav vi Maj-Britt redskaberne til at videreudvikle den value proposition statement vi i fællesskab fandt frem til.

Ud fra hendes kerneværdier og tilknyttede egenskaber kunne hun nu forme fremtiden for Nordkjær.

VIDERE LÆSNING

Hvad tror du, der giver en tryg vej til trivsel?
Kontakt os og hør hvad vi kan gøre for jer.